Het grootste gemis tijdens de thuiswerkperiode

Terry thuiswerken

Sinds wij, net als vele anderen bedrijven, met Xiphos in deze ‘intelligente lockdown’ zitten, merk ik dat ik de fysieke aanwezigheid van mijn collega’s mis. We weten natuurlijk al lang dat een groot deel van onze collega’s op locaties van opdrachtgevers werkt, dit is nu eenmaal ons werk als IT-dienstverlener. Toch merk ik hoezeer het echte contact wordt gemist. Natuurlijk is er nog steeds de aandacht en zorg voor onze collega’s. Juist ook nu! Helaas… het is wel op afstand.

Het gemak waarmee je snel even naar iemand toe kan gaan als er iets speelt. De vanzelfsprekendheid van een hand geven, een schouderklop of een arm om een collega heen slaan is verdwenen. Of even in de auto springen en langsgaan voor een kopje koffie om wat zaken te bespreken. Iemand in de ogen kijken en zien hoe het gaat. Laten merken dat je er voor elkaar bent. Een collega steunen als het even wat minder soepel gaat. Het zijn allemaal manieren waarop wij gewend zijn om invulling te geven aan onze motivatoren. Helaas gaat het nu even niet zoals we graag allemaal willen, maar we proberen er alles aan om dat wel te doen.

Daarom ben ik zo trots op al mijn collega’s. Collega’s die nog steeds aanwezig zijn op ons kantoor, omdat zij niet vanuit huis kunnen werken. Collega’s die wél vanuit huis werken en de collega’s die nog steeds bij hun opdrachtgever kunnen én mogen werken. De inzet die zij tonen is enorm. Zij slaan zich er manmoedig door heen en laten elke dag weer zien dat zij ondanks alles professioneel blijven.

Het kan helaas niet maar ik zou bij allemaal een arm om de schouder willen leggen en laten merken hoe ik ze waardeer en bewonder! 

Het doet mij dan ook goed om van verschillende collega’s foto’s en verhalen te ontvangen die in deze tijd aan het werk zijn bij én voor onze opdrachtgevers. Lees hieronder hun verhalen.

Remco thuiswerken

Remco Donkervoort:

“De reden dat ik bij mijn opdrachtgever gewoon op de werkvloer aanwezig ben, is omdat ons team is opgedeeld. De ene week is team 1 aanwezig en de andere week team 2. Dit omdat wij al veel zieken in ons team hebben. Het hele bedrijf is met een minimale bezetting aanwezig. Momenteel onderhoud ik met 2 andere collega’s, zowel fysiek als software technisch, onsite het serverpark voor NEP. Dit is nodig zodat de broadcasting voor het land kan blijven doorgaan. Tevens zijn wij door de overheid nu als kritische dienst gemarkeerd i.v.m. media verspreiding.”

Sander Brocken:

“Wij krijgen vooral vragen binnen van gebruikers die voor het eerst gaan thuiswerken en dat het niet helemaal lukt. Gelukkig zijn ze meestal vrij snel geholpen en kunnen ze aan de slag. Echter, soms willen er wel eens gebruikers met tientallen tegelijk (wij mensen zijn toch aan een bepaalde starttijd van ons werk gewend) voor het eerst gaan inloggen. Hierdoor is soms het aantal verzoeken om hulp teveel. Dat spreidt zich dan gelukkig vanzelf waardoor iedereen geholpen kan worden.

Daarnaast gaan de meeste verzoeken over ondersteuning bij internet-/beeldbellen en het aanbieden van oplossingen om dat mogelijk te maken. Van Microsoft Teams tot de ouderwetse conference-call. Alles komt voorbij!

De afgelopen weken waren zeker wel druk, maar dat maakte het werk niet minder leuk. We hebben er voor veel mensen voor gezorgd dat ze toch weer in contact kwamen met elkaar en dat ze toch zo goed en kwaad als het soms ging aan de slag konden met hun werk. 😊”

Wesley thuiswerken

Wesley Bierie:

“Veel van de werknemers van onze klanten zijn inmiddels thuis aan de slag. Dat dit in deze hectische tijd mogelijk is, is natuurlijk erg fijn. Het is voor veel mensen ook wel even wennen! Daarom zit ik samen met een aantal collega’s (op minimaal 1,5 meter 😉) op kantoor om samen met hun telefonisch bereikbaar te zijn voor alle gebruikers van onze klanten.”

Laurens thuiswerken

Laurens Nijssen:

“Vanuit Pon IT in Leusden proberen we alle medewerkers die thuiswerken maximaal te ondersteunen in het gebruik van hun thuiswerkplek en business applicaties. Ook in het geval dat medewerkers toch nog zaken missen kunnen ze kort op de zaak langskomen en voorzien we hun van de benodigde hardware of randapparatuur. Daarnaast merk ik dat de mensen die fulltime thuiswerken het ook fijn vinden om hun hart te luchten bij ons. Uiteraard houden wij ook onze hygiëne scherp in de gaten gedurende de werkdag. “

Martijn thuiswerken

Martijn Odijk:

“De telefoon staat de hele dag rood gloeiend met mensen die niet op de VPN kunnen. We merken dat veel medewerkers hier moeite mee hebben. Wij proberen ze vanuit het kantoor dus zo goed mogelijk te ondersteunen. Deze medewerkers zijn verantwoordelijk voor het controleren van de economie, daarom voel ik mij vereerd om hier te mogen werken en te zorgen dat ook hier het werk gewoon door kan gaan”

Deel deze blog

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Schuiven naar boven