Mijn ‘kei gave’ Sales en Marketing stage bij Xiphos

Als derdejaarsstudente van de opleiding Commerciële Economie loop ik stage op de Salesafdeling bij Xiphos. Ik volg deze opleiding aan Avans Hogeschool te ’s-Hertogenbosch en zelf kom ik uit Eindhoven. Gedurende mijn stageperiode, wat gelijk staat aan een half schooljaar, woon ik in Utrecht op kamers. ‘s Ochtends ben ik binnen een half uurtje op het kantoor in Hilversum en dan kan mijn werkdag beginnen.

De ene helft van de tijd houd ik me bezig met het doorvoeren van een verbetering en de andere helft van de tijd voer ik zogeheten meewerktaken uit.

Maar wat houdt deze verbetering dan in? En wat voor meewerktaken doe ik dan? En hoe komt een Eindhovenaar aan een stageplek in Hilversum? Hoe is het nou eigenlijk om stage te lopen bij Xiphos? Daar vertel ik jullie in deze blog meer over.

Hoe kwam ik bij Xiphos terecht?

Richting het einde van het vorige schooljaar was het zover, ik ging op zoek naar een stageplaats. Op LinkedIn had ik een berichtje geplaatst over wie ik ben, wat ik zoek en wat ik het bedrijf te bieden heb. Ondanks het feit dat ik nog geen 100 connecties had, is mijn berichtje door veel bedrijven gezien, zo ook door Xiphos. Recruiter Sarah van Dorth nam telefonisch contact met mij op en kort daarna ben ik op gesprek gekomen. Daarin werd het mij steeds duidelijker wat Xiphos nou eigenlijk doet, want een IT-dienstverlener… dat zei mij toentertijd nog niet zo veel. De IT was dus nieuw voor mij, maar de sfeer binnen het bedrijf sprak mij enorm aan. In deze huiselijke sfeer wil ik wel stage komen lopen, dacht ik. Dan komt die IT-kennis vanzelf wel!

De stage kon van start!

Met die gedachte tekende ik het contract en zo kon ik vanaf eind augustus beginnen aan mijn stage. Vanaf het eerste moment werd ik heel warm ontvangen en goed begeleid. Zo stonden er in de eerste stageweek een stuk of zeven kennismakingsgesprekken ingepland! Van Account Managers tot IT-specialisten, van de afdeling Marketing tot de afdeling Recruitment. Met iedereen maakte ik kennis. Alles tezamen heeft ervoor gezorgd dat ik een duidelijk beeld kreeg over wat Xiphos nou eigenlijk doet en hoe de organisatie in elkaar steekt. Met deze kennis kon ik gaan beginnen aan mijn eerste verbeteropdracht.

Mijn eerste verbeteropdracht

Deze eerste verbeteropdracht stond in het teken van new-business genereren en voerde ik uit aan de hand van een PDCA-cyclus (plan, do, check, act). Samen met mijn stagebegeleider Vijai Jaddoe, Account Manager binnen Xiphos, pakte ik een salesvraagstuk op en hieromheen hebben we een doelstelling geformuleerd. Deze doelstelling had te maken met het genereren van nieuwe klanten, zodat ik daadwerkelijk kennis kon maken met het Sales vak. Maar hoe krijg ik nieuwe klanten? De eerste manier was door gewoon koud te bellen. Ik zocht op internet naar interessante bedrijven en pakte de telefoon op.

Het leek mij ook leuk om de benadering iets persoonlijker te maken. Zo kwam ik op het idee om eerst iets toe te sturen voor ik telefonisch contact op zou nemen. Ik stuurde een origineel én handgeschreven kaartje op, verpakt in een mooie gouden envelop. Dat zou zeker opvallen! Een week later nam ik telefonisch contact op met de benaderde bedrijven. Ondanks dat misschien niet iedereen interesse had, waardeerden ze enorm de moeite die ik voor ze had gedaan en stonden ze ervoor open om me telefonisch te woord te staan. Na een aantal telefoontjes was het zover! Iemand wilde met Vijai en mij om de tafel gaan zitten. Ik was razend enthousiast en met veel plezier ging ik dan ook naar mijn 1e klantafspraak toe. Eenmaal bij de klantafspraak aangekomen, was het enorm leerzaam om zelf een new-business gesprek te voeren en ik kijk hier met een goed gevoel op terug.

Mijn tweede verbeteropdracht

Mijn stageopdracht was dat ik verschillende PDCA’s zou uitvoeren. Op dit moment ben ik dan ook met mijn tweede opdracht bezig. Hierbij gaat het niet meer om het benaderen van potentiële nieuwe klanten, maar om het aanbieden van een Office 365 training bij onze bestaande klanten. We bieden dit aan via Xiphos Academy. Dit is één van de vier businessunits van Xiphos. Voor deze cyclus heb ik o.a. een promotieflyer mogen ontwerpen. Deze promotieflyer heb ik, net als in mijn eerste cyclus, met een handgeschreven kaartje verpakt in gouden envelop en toegestuurd. De komende periode zal ik nog bezig zijn met het nabellen van de benaderde klanten en de training zal in april daadwerkelijk gaan plaatsvinden. Daarna zit ook deze PDCA-cyclus erop.

Meewerktaken

Tussen de verbeteropdrachten door heb ik ook mijn handen uit de mouwen gestoken als het gaat om meewerktaken. Zo heb ik samen met de Marketingafdeling de website verbeterd, content gecreëerd, denk aan Social media posts, beeldmateriaal, maar ik heb ook voorbereidingen getroffen voor filmopnames. Tevens heb ik verschillende events opgezet. Ook woonde ik vaak meetings bij en ben ik mee geweest naar klantafspraken en zakelijke bijeenkomsten.

Hoe heb ik het ervaren?

Eind januari zit mijn stage er alweer op. Ik kijk terug op een ‘kei gave’ tijd waarbij het niet alleen maar hard werken was :-). Samen met alle collega’s dronken we gezellig een drankje tijdens de vrijdagmiddagborrel, speelden we potjes tafeltennis én ik heb twee hele leuke teamuitjes mogen meemaken. Stage lopen bij Xiphos is dus zowel op het gebied van persoonlijke ontwikkeling als op het gebied van gezelligheid zeker aan te raden!

Houdoe!

Deel deze blog

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Schuiven naar boven